HFM

artykulylista3

 

Thiel CS 3.7

44-50 03 2012 01Thiel to jedna z niewielu firm, które istnieją na rynku od dekad, pozostają wierne pierwotnym założeniom technicznym, a jednocześnie potrafią opracować nowość, wyglądającą na rewolucję technologiczną i estetyczną.

Kolumny Jima Thiela zawsze miały w sobie odrobinę twórczego szaleństwa i nigdy nie przypominały tradycyjnych, kwadratowych skrzynek. Jednak tym razem nawet entuzjaści futurystycznego wzornictwa musieli pokiwać głową z uznaniem, a konserwatyści zastanowić się, czy aby nie zrobić wyjątku.

Gradient Revolution Active

36-43 03 2012 01Gradient to fińska manufaktura zajmująca się produkcją kolumn. W małym rodzinnym zakładzie w miasteczku Porvoo na południu kraju powstają zestawy inne niż wszystkie.

W roku 1984 na rynku pojawiły się pierwsze kolumny o symbolu 1.0. Wyglądały jak zlepek elementów z Ikei i sklepu elektronicznego. Ekstrawagancki projekt szybko znalazł nabywcę. Był nim jedyny w kraju uniwersytet muzyczny – Akademia Sibeliusa. W Finlandii Gradienty zyskały popularność, a większość zbudowanych wówczas kolumn jest używana do dziś. Dwa lata później Finowie podjęli współpracę z Quadem, projektując dipolowy moduł niskotonowy do paneli ESL-63.

Audio Physic Sitara

32-35 03 2012 01W katalogu Audio Physica pojawia się coraz więcej jubileuszowych modeli. Dopisek nie jest tylko symboliczny, ponieważ we wszystkich kolumnach oznaczonych liczbą 25 znajdziemy przetworniki będące autorskimi opracowaniami niemieckiej firmy. Do redakcji dotarły tym razem najtańsze podłogówki z serii High End Line w wersji standardowej.

Usher 5.0 seria V

24-27 03 2012 01Usher powstał w tym samym roku co Monitor Audio. Podobnie jak w przypadku angielskiego rówieśnika, jego początki były więcej niż skromne. Założycielowi firmy, panu Lien-Shui Tsai, w ciągu dwóch lat udało się przekształcić punkt napraw sprzętu hi-fi w jedną z najnowocześniejszych fabryk sprzętu grającego na Tajwanie. Przez cztery dekady działalności Usher zyskał opinię specjalisty od zespołów głośnikowych, choć tajwańska elektronika także cieszy się uznaniem wymagających odbiorców.

Obecnie w katalogu Ushera można znaleźć kilkanaście modeli kolumn reprezentujących szerokie spektrum cenowe. Na dole cennika znajdziemy klasyczne w budowie serie S oraz V, wyżej natomiast pysznią się wysmakowane wzorniczo modele nawiązujące do włoskich mistrzów hi-endu, z cenami burzącymi mit o dalekowschodniej taniosze.

Gato Audio FM-2

60-66 04 2012 01Niektóre postaci świata hi-fi kojarzymy tylko z jedną marką. Ken Ishiwata, EveAnna Manley czy Neil Patel większość życia poświęcili rozwijaniu własnych koncepcji pod tym samym szyldem. Nie trzeba się jednak trzymać tego schematu. Poul Rossing budzi natychmiastowe skojarzenie z marką Avance, ale to już od dawna nieaktualne.

 

Duńskie kolumny cieszyły się w Polsce ogromną popularnością. Najpierw budżetowe Omegi, a potem nieco droższe Dany otrzymywały wysokie noty w testach i znikały ze sklepów niczym świeże bułeczki. Kto dziś decyduje się je sprzedać, nie musi długo czekać na chętnego.
Rossing postanowił wskoczyć wyżej i przywrócił do życia ledwo dyszącego wówczas Gamuta,

Vandersteen 2 Ce Signature II

54-59 04 2012 01Richard Vandersteen realizuje swoją koncepcję budowy kolumn od 1977 roku. Oryginalna konstrukcja pozostała od tamtego czasu bez większych zmian. Katalog jest wąski i skonstruowany tak, że z wyborem modelu nikt nie powinien mieć problemu. O ile oczywiście odpowiada mu estetyka amerykańskiej firmy.

Od ponad 30 lat Vandersteeny wyglądają tak samo. To szerokie, przyciężkie prostokąty, obrócone do słuchacza szerszą ścianką. Są stosunkowo płytkie, więc w pierwszej chwili można pomyśleć, że to promienniki dipolowe.